impedance-logo02

باغ کتاب تهران

خلاصه پروژه: باغ کتاب تهران با طولی بیش از ۵٠٠ متر به عنوان بزرگترین نمایشگاه دائمی کشور در اراضی عباس آباد تهران قرار دارد. معماری این پروژه توسط شرکت هسته طراحی [ فضای چهارم ]، به مدیریت آقای مهندس سام طهرانچی، صورت گرفته و از المان های خاصی در ساخت آن استفاده شده است. در طرح و سياست بهره برداری اوليه اين پروژه ٤ سالن فرعی و يك سالن اپرا-اركسترال اصلی ديده شده بود (اكنون سالن اصلی تبديل به يك سالن آمفی تئاتر و چند سينما شده است). 

کارفرما: شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران
مجری بافل‌ها آکوستیکی: طراحی و تولید بافل آکوستیک (شرکت امپدانس) + نصب (شرکت کیسون)
مجری ۴ سالن فرعی: شرکت چوب طرح نوین
خدمات امپدانس در این پروژه: طراحی و تولید بیش از ٢١٠٠٠ عددبافل جاذب صوتی آکوستیکی جاذب صوت و نظارت بر نصب. طراحی آکوستیک معماری و ساختمانی ۴ سالن فرعی ‌( ٢ سالن همايش، يك سالن سينما و يك سالن چندمنظوره )

شرح پروژه: با توجه به حجم و ارتفاع زیاد فضاهای نمایشگاهی باغ کتاب تهران ایجاد حس آرامش صوتی برای مخاطبانی که در حال بازدید از آن می‌باشند بسیار مهم می‌باشد. به منظور کنترل پارامتر زمان بازآوایش (RT) در فضاهای بزرگ و با سقف های بلند و همچنین معماری اکسپوز از جاذب صوتی به اسم بافل آکوستیکی که جاذب صوت است استفاده میگردد. امپدانس با بکارگیری دانش بومی، برای اولین بار در کشور، دست به طراحی و ساخت بافل‌های جاذب صوت منطبق بر استاندارد های آکوستیک و آتش جهانی زد. این بافل ها به تعداد بیش از ٢١٠٠٠ عدد تولید و در سقف سالن‌های اصلی باغ کتاب تهران نصب گردید.امپدانس افتخار دارد این بافل ها را با متریال ١٠٠ درصد داخلی تولید کرده است. 

شركت امپدانس با آزمايش متريال‌های پيشنهادی معماری و محاسبه پارامترهای آكوستيكی متريال‌ها در آزمايشگاه آكوستيك دانشگاه صنعتی شريف، طراحی آکوستیک ٤ سالن فرعی را آغاز نمود. كاربری‌های مورد انتظار كارفرما براي سالن ها ٢ سالن همايش، يك سالن پخش فيلم و يك سالن وفق پذير آكوستيكي (Adaptive Acoustics) بود. امپدانس به عنوان اولين و تنها شركت طراح آكوستيك وفق‌پذير (Adaptive Acoustics) در كشور سالن شماره ٣ پروژه باغ كتاب را با المان‌هاي تغيير پذير در ديواره‌ها طراحي نمود، امکان تغيير 0.7 ثانيه اي در زمان بازآوایش (زمان واخنش)، تغيير در پوشانندگی صوت ، تغيير ضريب پخشاگري سطوح و تغيير وضوح گفتار از ويژگي هاي اصلي اين طرح بشمار مي‌آمد. هدف آکوستیک وفق‌پذیر بهره‌برداری از یک سالن برای کاربری‌های مختلف می‌باشد.در نهايت پس از تغييرات بهره‌برداری در سطح پروژه، طرح آكوستيك وفق‌پذير اجرايي نشد.